Op een zeker moment werd de 100 m2 vloer van de boekenwinkel te klein, ik wilde meer van de wereld zien. De reclame wereld trok en ik wilde net als die schrijvers verhalen en boodschappen overbrengen en een beleving creëren.
De nieuwe communicatiemiddelen die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben bieden steeds meer mogelijkheden om die beleving over te dragen. Verhalen te vertellen, zoals wij het hier noemen.

Om verhalen van onze klanten te vertellen bepalen we gezamenlijk vanuit de strategie welk medium voor welke doelgroep de beste aansluiting heeft. Zo zien we dat in bepaalde gevallen een traditioneel middel met online ondersteuning in bepaalde markten beter aansluit met een zogehete 'push'strategie, dan in te zetten op een online Adwords campagne. Wij geloven namelijk dat je niet in alleen online/socialmedia 'of alleen offline/traditioneel' kunt denken.

We horen veelvuldig verhalen over het online marketen en op het web "gevonden" worden als criteria, zonder dat eerst gekeken is of die strategie wel echt nodig is. Geen hype volgers, wel kijken wat integraal aansluit. We hebben geen belang bij de ene parochie ten aanzien van de ander.

Waar we wel het belang van inzien is dat we als communicatiebureau onze klanten optimaal kunnen blijven servicen en zo voldoen aan de wens en ontwikkelingen vanuit de markt.

Vanuit die wens ontstond bij ons de gedachte om met al die afzonderlijke middelen één interactief communicatiemiddel te ontwikkelen dat een perfecte aanvulling is op de bestaande media-mix.

Een 'tool' die inspeelt op beleving en als brug dient tussen het "statische" van een website en de vlugge informatie van social media én dus als ondersteuning en brug kan dienen voor zowel de 'offline' fysieke wereld als de 'online' digitale wereld.
Van verhalen in boeken naar verhalen van merken, de stap was niet zo groot als je mogelijk zou denken. Ook merken hebben een verhaal te vertellen en beleving is de ideale manier om lezers hierbij te betrekken.

Destijds zocht ik mijn uitdagingen in het werken voor grote merken. Daarbij maakte ik onder andere deel uit van het team wat de promotie van verschillende wasmiddelen, margarines en schoonmaakmerken verzorgde. Dit was in de tijd dat televisie een opmars maakte.

Na mijn werk in de reclamewereld ben ik bij een direct marketing bedrijf gaan werken waar mijn ogen geopend werden voor de wereld van 1 op 1 communicatie. Hier leerde ik dat het maken van een goede connectie met de markt geen "One Lucky shot" is maar dat een goede strategie noodzakelijk is. In die jaren heb ik ontzettend veel geleerd maar ik had nooit het gevoel dat ik mijn werkzaamheden kon invullen naar eigen inzicht.

Inmiddels alweer ruim 20 jaar geleden startte ik mijn eigen marketing communicatie bureau Concentus. De naam Concentus, Latijns voor 'Samen zingen', staat voor hoe wij werken met onze klanten. Wij stappen naast onze klant met onze voeten in de klei en vertalen van daaruit het verhaal van de klant naar een beleving voor hun doelgroep.

Op die manier horen we het verhaal wat niet verteld wordt. Om dat verhaal vervolgens te vertalen van merk naar klantbeleving moet je soms, als marketeer, ook wel de luis in de pels zijn.

In een gesprek vertellen klanten al snel het verhaal dat ze gewend zijn en kunnen ze, begrijpelijk, hun oude en vertrouwde referentiekader moeilijk loslaten.

Maar als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg. En dat bedoel ik met luis in de pels, we leggen onze klanten regelmatig een voorstel voor dat dwingt om van de gebaande paden af te stappen.
AANMELDEN


*verplicht
Zo is vanuit die wens het digitaal interactief magazine ontwikkeld. Dit volledig op maat te maken magazine is voor alle wensen en behoeften van de klant inzetbaar én duurzaam hanteerbaar. Snel kunnen inspelen op de behoefte door gevarieerde en spannende content aan te bieden. Bovendien besparen we ook nog eens op heel veel bomen, hoge drukwerk- en verspreidingskosten.

Daarnaast kunnen we, via de mogelijkheden die het magazine biedt, elke gewenste beleving creëren en de brug slaan naar bijvoorbeeld een event dat gaat plaatsvinden in de fysieke wereld. Ook kunnen er parallellen ontstaan tussen de 'eigen' website en andere 'online' marketing activiteiten.


Terugkijkend naar de tijd dat ik ooit begon en hoe het nu is zie ik ook
een duidelijke parallel, de vraag om vermaakt te worden en verhalen te
beleven is onverminderd, misschien zelfs nog wel groter geworden.
De middelen zijn alleen veranderd, van boeken naar interactieve
belevingssoftware en toch...het doel is hetzelfde.
Alles is sneller en globaler geworden. Van de 100m2
van de boekenwinkel naar het world wide web.
Verspilling is natuurlijk zonde, zo zie je dat steeds meer bedrijven ernaar streven om paperless te werken. Tegelijkertijd zijn dit soort bedrijven nog wel bezig om fysieke media als flyers en brochures in te zetten, daar is de vergroening nog niet ingezet.

Met ons interactieve magazine getiteld Editorial 3punt2 willen wij hiermee een stap in de ideale richting zetten, wellicht zelfs de ideale oplossing in handen te hebben. Maar oordeel vooral zelf. Je bladert tenslotte nu door een magazine dat op deze manier is opgezet.
AANMELDEN


*verplicht